Irish Catholic Education in Victorian Toronto: An Ethnic Response to Urban Conformity
Auteurs-es
Murray Nicolson
Résumé
This study analyzes the factors which contributed to the development of a separate, lrish Catholic system of education in Toronto between 1850 and 1900. Initiated in response to pressures towards urban conformity, the school system was broad in scope, encompassing religious, social, academic and corrective elements. Its success was dependent upon interaction with various Catholic social agencies and voluntary associations. Through promotion of a refurbished Irish Tridentine Catholicism, the separate school system sustained the ethnic and religious identity of the Irish child and created the cultural standard among English-speaking Catholics in Ontario.
Cette étude analyse les facteurs qui ont contribué au développement d’un système d’éducation séparé pour les Irlandais catholiques de Toronto entre 1850 et 1900. Voulant répondre aux pressions pour l’obtention d’une meilleure adaptation au milieu urbain, ce système d’éducation avait une portée multidimensionnelle comprenant des aspects religieux, sociaux, académiques et correctifs. Son succès dépendait de son insertion parmi les différents organismes et associations bénévoles catholiques. Par la promotion d’un catholicisme irlandais « Tridentin » renouvelé, le système d’éducation séparé aidait à préserver l’identité ethnique et religieuse des jeunes Irlandais et créait un standard culturel pour les catholiques anglophones de l’Ontario.