French Charity Schools in the Seventeenth and Eighteenth Centuries — with Special Reference to the Case of Amiens
Auteurs-es
Harvey Chisick
Résumé
This article examines the development of charity education in France over the seventeenth and eighteenth centuries. It first describes the different kinds of charity schools that existed and the frameworks in which they functioned, and then tries to determine the purposes ascribed to charity education, the reactions of contemporaries to different kinds of charitable instruction, which social groups and subgroups were expected to attend charity schools and where possible, who in fact did. It is argued that two distinct kinds of charity schools existed, and that the very poorest were excluded from them.
L’auteur traite ici de l’évolution de l’enseignement charitable en France aux XVIIe et XVIIIe siècles. Après avoir décrit les divers types d’écoles de charité qui existaient alors et les paramètres dans lesquels elles s’inscrivaient, il tente de déterminer les fins assignées à ce genre d’enseignement et rend compte des réactions des contemporains vis-à-vis des choix offerts. S’appuyant sur l’exemple d’Amiens, il montre quels groupes sociaux étaient censés fréquenter les écoles de charité et quels sont ceux qui, de fait, s’en prévalaient. Il conclut à l’existence de deux types d’écoles charitables, dont les plus démunis étaient exclus en pratique.